Czy koncern BMW steruje niemieckim rządem? Słów kilka o hojnych darowiznach

Zwrot podatkuFormularz kontaktowy

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Jubira F.H.U. moich danych osobowych w celach przesyłania informacji handlowych drogą elektroniczną, w szczególności na potrzeby przygotowania dla mnie przez Jubira F.H.U. oferty na odzyskanie podatku. Zostałem poinformowany, iż administratorem moich danych osobowych jest Jubira F.H.U. z siedzibą w Sosnowcu oraz że udostępnienie danych jest dobrowolne. Mam prawo wglądu do treści danych oraz żądania ich poprawienia bądź usunięcia.

BMW, czyli Bayerische Motoren Werke („Bawarskie Zakłady Silnikowe”), to niemiecki koncern produkujący samochody osobowe, motocykle oraz skutery. Od wielu lat BMW pretenduje do miana najlepszej marki motoryzacyjnej w Niemczech, a także na świecie.

Nic dziwnego, skoro z niemieckich fabryk oprócz najnowszych modeli BMW, wyjeżdżają także takie samochody jak MINI czy Rolls-Royce, których właścicielami jest Bayerische Motoren Werke. Udziałowcami Bawarskich Zakładów Silnikowych jest między innymi rodzina Quandt, jedna z  najstarszych dynastii przemysłowców w Niemczech. Rodzina Quandt posiada aż 46,7% wszystkich udziałów spółki BMW. Na temat tej rodziny mówi się dużo w Niemczech – szczególnie o jej skłonnościach do otaczania się tajemnicami. Jednak często słyszy się też o skromności, o którą w dzisiejszych czasach trudno wśród udziałowców dużych koncernów.

Do udziałowców rodziny Quandt należą: Johanna Quandt, wdowa po Herbercie Quandt, i jej dzieci - Stefan i Susanne. Według niemieckich źródeł wynika, że Herbert Quandt zapisał swoje udziały żonie i dzieciom, jednak nie po równo. Johanna Quandt posiada obecnie 16,7%, Stefan Quandt 17,4%  oraz Susanne Klatten 12,6% udziałów w BMW.

Rodzina Quandt od wielu lat jest także zaangażowana w niemieckie życie polityczne. Nie od dzisiaj wiadomo, że udziałowcy BMW są jednymi z głównych sponsorów partii Angeli Merkel CDU. 9 października 2013 roku na swojej stronie Bundestag zamieścił informację, iż Johanna Quandt przekazała CDU 230 tys. Euro w formie darowizny. Wpłaty tej samej wysokości wpłynęły tego samego dnia także od jej dzieci - Stefana Quandta i Susanne Klatten. Cała kwota to  690 tys. euro.

Kontrowersje budzi jednak nie sam fakt przekazania darowizny tylko moment jej przekazania, który zbiegł się ze sporem wokół ostrzejszych norm dotyczących emisji CO2 z samochodów. Niemcy podczas obrad unijnych ministrów ds. środowiska w Luksemburgu nie zgodzili się by od 2020 roku wszystkie nowe samochody obowiązywała emisja CO2 w wysokości 95 gramów na kilometr. Niemieccy politycy opowiedzieli się za przesunięciem terminu na rok 2024.

Dla koncernu BWM  to bardzo pozytywna decyzja. Produkowane przez bawarską fabrykę luksusowe samochody mają większe problemy z osiągnięciem wymaganych norm, niż niższej klasy auta.

Nasuwa się więc pytanie: czy należałoby ustalić górną granicę dotacji na rzecz partii od osób prywatnych? W Niemczech dotacje na rzecz partii są częścią kultury politycznej oraz są wspierane przez państwo.

  • Działania: